Сторінки блога

понеділок, 23 жовтня 2017 р.

Вирішення задач з генетики.НА ДОПОМОГУ УЧНЯМ 11 КЛАСІВ

Вирішення задач з генетики


Для того, щоб вірно вирішити задачу з генетики необхідно, передусім, уважно прочитати та обдумати її умови .
Щоб визначити тип задачі, необхідно з'ясувати:
ü                Скільки пар ознак розглядається в умовах задачі;
ü       Скільки пар генів контролюють розвиток ознак;
ü       Які  організми (гомо-, гетерозиготні) схрещуються;
ü       Тип схрещування (пряме, зворотнє, аналізуючи і  т.д.);
ü       Зчеплено чи незалежно спадкуються гени, що контролюють розвиток ознак;
ü       Чи пов'язане успадкування ознак зі статтю;
ü       Скільки різновидів фенотипів та генотипів утворюються у нащадків та яке їхнє кількісне співвідношення.

Головні вимоги до розв’язання генетичних задач

  1. Розв’язувати усвідомлено.
  2. Керуватися теоретичними знаннями.
  3. Дії записувати послідовно та охайно.
  4. Сорти гамет в особин, що схрещуються, визначити на основі механізму мейозу.
  5. Відповіді записувати після розв’язку.
  6. Керуватися теоретичними знаннями.
Основні  етапи вирішення та оформлення задачі З ГЕНЕТИКИ.
(При вирішенні  задач з певних тем послідовність етапів може змінюватись , а їхній зміст модифікуватись)
1.       Уважно прочитайте умови задачі.
2.       Зробіть короткий запис умови.
3.       Запишіть генотипи та фенотипи схрещуваних особин.
4.      Визначте та запишіть типи гамет, які можуть утворювати схрещувані особини.
 5.       Визначте та запишіть генотипи та фенотипи потомства, отриманого внаслідок схрещування.
6.       Проаналізуйте результати схрещування.
Для цього визначте кількість різновидів фенотипів  і генотипів у потомстві, запишіть їх у вигляді числового співвідношення.
7.                Запишіть відповідь на питання задачі.

Позначення і символи генетики

  1. А, В, Е, … – домінантні гени
  2. а, в, е, … – рецесивні гени
  3. Р – батьківські організми, взяті для схрещування (від лат. «Parentes»)
  4. х – схрещування організмів
  5. ♂ – особа чоловічої статі (алхімічний знак Марса – щит та спис)
  6. ♀ – особа жіночої статі (алхімічний знак Венери – люстерко з ручкою)
  7. F –гібридні покоління
  8.  Р (F1) – батьки, які взяті з числанащадків першого покоління

Основні принципи розв’язання задач

  1. Спадкову інформацію нащадкам передають обидва батьківські організми, внесок кожного однаковий.
  2. Кожна особина має два гени, які займають гомологічні ділянки гомологічних хромосом.
  3. Гамети містять лише один ген з кожної такої пари.
  4. Гени, які знаходяться в різних хромосомах, розходяться в гамети та успадковуються незалежно один від одного.
  5. Гени, які знаходяться в одній хромосомі, мають тенденцію успадковуватися сумісно.
  6. Жіночі та чоловічі гамети об’єднуються в чисто випадкових комбінаціях, між ними немає ні «притягування», ні «відштовхування».
  7. Гени не змінюються, сумісно існуючи в гетерозиготній особині цілепокоління.

Правила, що допомагають розв’язувати генетичні задачі

  1. Якщо після схрещування двох фенотипових особин в їх потомстві спостерігається розщеплення ознак, то ці особини гетерозиготні.
  2. Якщо в результаті схрещування особин, що відрізняються фенотипово заоднією з ознак, отримали потомство, в якого спостерігається розщеплення за цією ж парою ознак, то одна з батьківських особин була гетерозиготною, а друга гомозиготною за рецесивною ознакою.
  3. Якщо після схрещування фенотипово однакових (за однією парою ознак) особин у першому поколінні гібридів відбувається розщеплення ознак на трифенотипов групи у співвідношенні 1: 2: 1, то це свідчить про неповне домінування й те, що батьківські особини гетерозиготні.
  4. Якщо внаслідок схрещування двох фенотипно однакових особин впотомстві відбувається розщеплення ознак у співвідношенні 9: 3: 3: 1, то вони були дигетерозиготними.
  5. Якщо внаслідок схрещування двох фенотипно однакових особин унащадків відбувається розщеплення ознак у співвідношеннях 9: 3: 4;   9 : 6 : 1;   9 :7;   12 : 3 : 1;   13 : З або 15 : 1, то це свідчить про взаємодію генів, причому розщеплення у співвідношеннях 9 : 3 : 4;  9 : 6 : 1та  9: 7 є ознакою комплементарної взаємодії генів, а в співвідношеннях 12 : 3 : 1; 13: 3 та 15:1 — їхньої епістатичної взаємодії.
УСПІХІВ ВАМ!

Немає коментарів:

Дописати коментар