Типи
і види уроків
У сучасній дидактиці та педагогічній практиці
найбільш розповсюджена класифікація уроків згідно визначення основної
дидактичної мети, що вирішується на тому чи іншому уроці. Така класифікація
характерна і для загальнотехнічних і спеціальних навчальних дисциплін, що мають
складну багатокомпонентну структуру і визначають велике різномаїття дидактичних
цілей.
Отже, тип уроку визначається основною
дидактичною метою, а вид –
Класифікація типів і
видів уроків теоретичного навчання
Тип уроку
|
Основна
дидактична мета
|
Вид уроку
|
Урок
засвоєння нового матеріалу
|
Сприяття
і первинне усвідомлення нової навчальної інформації, запам`ятовування
основних суттєвих факторів, понять, закономірностей
|
-
розповідь
-
лекція
-
бесіда
-
кіно
-
екскурсія
|
Урок
закріплення і удосконалення нових З,У,Н
|
Вторинне
усвідомлення нового навчального матеріалу шляхом відтворення та застосування
набутих знань у практичній діяльності,
набуття їх міцності
|
-
лабораторно-практичні заняття
-
самостійна робота
-
вправа
-
семінар
-
бесіда
|
Урок
узагальнення і систематизації нових З,У,Н
|
Узагальнення
і систематизація набутих З,У,Н за темою програми, розвиток творчості та
усвідомленої активності учнів, більш глибоке розкриття вузлових питань теми
|
-
ділова гра
-
конкурс
-
конференція
-
аналіз конкретних ситуацій
|
Контрольно-перевірочний
урок
|
Виявлення
рівня усвідомленості та глибини знань, перевірка і оцінка умінь і навичок
практичного їх застосування, отримання даних для атестації учнів
|
-
контрольна робота
-
опитування
-
залік
-
іспит
-
анкетування
-
конкурс
-
ділова гра
|
Комбінований
урок
|
Вирішуються
декілька дидактичних цілей попередніх типів уроків
|
Використовуються
елементи деяких попередніх видів уроку
|
У сучасній дидактиці вживається поняття “синтетичний
урок”. Це не комбінований урок. Сутність синтетичного уроку полягає в
тому, що повторення попереднього навчального матеріалу, як правило, зливається
із введенням нової навчальної інформації, при цьому відбувається непомітне
“входження” учнів у нову тему. Вивчення нового матеріалу, таким чином,
починається вже на етапі актуалізації опорних знань. У свою чергу закріплення
нового матеріалу відбувається одночасно (паралельно) з його поясненням і
повторенням попереднього навчального матеріалу.
Синтетичному уроку характерні ознаки проблемного
уроку, на якому майже завжди спостерігається складне переплетення майже всіх
етапів навчального процесу, свого роду комплексність.
При проведенні синтетичного уроку важливу роль
відіграють міжпредметні зв`язки.
За формою проведення можна окремо виділити такі групи нетрадиційних
уроків:
-
уроки
у вигляді змагань та ігор (конкурси, турніри, ділові ігри, вікторини тощо);
-
уроки
у вигляді публічного спілкування (прес
– конференції, аукціони, мітинги, дискусії, громадський контроль тощо);
-
уроки,
що спираються на фантазію (урок – казка, урок – легенда, урок – винахід тощо);
-
уроки,
комбіновані з іншими організаційними формами навчання (урок – консультація,
урок – практикум, урок – залік тощо);
-
уроки,
основані на імітації діяльності проведення громадсько – культурних заходів
(заочна екскурсія, подорож у часі, інтерв`ю,
репортаж тощо);
-
уроки,
основані на нетрадиційній діяльності учнів (уроки взаємонавчання, уроки
співпраці, уроки самоуправління тощо);
-
інтегровані,
бінарні уроки.
1.8.
Дидактична структура уроку
Сутність дидактичної структури полягає в тому,
що вона є алгоритмом організації і проведення уроку. Загальна структура
розкривається і конкретизується у методичній підструктурі уроку, елементами
якої будуть різноманітні види діяльності викладача і учнів.
Таблиця 9
Схема взаємозв`язку дидактичної структури
і методичної
підструктури уроку
Дидактична
структура
|
Організацій-на
частина
|
Актуалізація
знань
|
Формування
нових знань
|
Застосування
знань, формування вмінь і навичок
|
Підведення
підсумків
|
Методична
підструктура
|
-
перевірка наявності учнів
-
перевірка готовності до занять
|
-
повідомлення теми програми і уроку
-
цільова установка
-
опитування
-
повторення попереднього навчального матеріалу
|
-
пояснення
-
демонстра-ція
-
виявлення доступності нового матеріалу
|
-
рішення пізнавальних задач
-
виконання вправ
-
самостійна робота учнів
|
-
аналіз того, що зроблено на уроці
-
аналіз помилок і їх причин
-
оцінювання роботи учнів
-
видача домашнього завдання
|
Примітка. Такий розподіл уроків по типам по суті досить
умовний тому, що деякі типи уроків у “чистому вигляді” вживаються досить рідко.
1.9.
Дидактичні вимоги до структури уроку
1.
Структура
уроку повинна відображати логічну послідовність всіх кроків навчання.
2.
Кількість
структурних елементів на уроці повинна бути оптимальною: урок не треба надмірно
перевантажувати структурними елементами, але і не робити його довгий час
одноманітним.
3.
Тривалість
кожного структурного елементу залежить від його змісту і ролі у досягненні
основної дидактичної мети уроку.
4.
Структура
уроку повинна бути гнучкою: педагог повинен мати можливість оперативно змінити
заплановану раніше структуру уроку в залежності від ситуації.
Зміст кожного структурного елементу повинен бути логічним,
доступним і посильним.
Немає коментарів:
Дописати коментар