середу, 26 жовтня 2016 р.

ПОЛОЖЕННЯ про шкільний кабінет біології

ЗАТВЕРДЖЕНО
на педагогічній раді
«__» ___________ 200 __ р.
ПОЛОЖЕННЯ
про шкільний кабінет біології

п. 1 Загальні питання
Кабінет біології в школі - це навчальний підрозділ школи, призначений для проведення уроків, позакласних і факультативних занять. Це спеціально обладнане приміщення, яке забезпечує наукову організацію праці учнів і вчителів біології, що сприяє підвищенню ефективності проведення уроків. Вся робота здійснюється за допомогою комплексного використання всієї матеріально-технічної і дидактичної бази наявної в кабінеті.
Зміст роботи кабінету визначається Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про охорону праці", "Про пожежну безпеку", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" та іншими нормативними документами Уряду та Міністерства освіти і науки України. Робота проводиться у відповідності з навчальними планами, програмами і підручниками,
програмами
факультативних занять, спецкурсів, затвердженими Міносвіти і науки, та планами позакласної роботи з біології.

Картки для індивідуального опитування, 10 клас

Картка № 1
1.Значення води для для живих організмів
 і біосфери в цілому. Тургор – це...
2. Чим органічні сполуки відрізняються
від неорганічних?
3. Мономери, біополімери, макромолекули – що це?
Картка № 2
1.Чому вважається, що життя на планеті
виникло саме у саме у водному середовищі?
 2. Що таке ліпіди? Які їх властивості
      і функції у живих організмах?
 3. Які ви знаєте класи органічних сполук?

Картка № 3
  1. Які речовини відносять до вуглеводів?
  2. Прості і складні вуглеводи.
  3. Моносахариди, олігосахариди.
Картка № 4
  1. Вуглеводи, їх роль і функціїї у живих організмах.
  2. Що спільного між вуглеводами і ліпідами?  Чим вони відрізняються?
  3. Полісахариди, олігосахариди

Картка № 5
1.Яка роль білків у житті організмів?
2. Що таке амінокислоти? Скільки їх існує у природі? Наведіть декілька прикладів.
3.Що таке денатурація, причини її виникнення.

Картка № 6
  1. Рівні просторової організації білків.
  2. Які властивості притаманні
       білкам?
3.  Ренатурація – це...
Картка № 7
1.Яка будова амінокислот, поліпептидів та білків?
2. Які білки відносять до простих, а які до складних?
3. Як властивості білків залежать від їх  просторової структури?

Картка №8
1.Як амінокислоти сполучаються в поліпептидний ланцюг? Що це таке?
2. Замінні і незамінні амінокислоти.
3. Що спільного і  відмінного в процесах денатурації і деструкції?
Картка №9
  1. Яку роль в житті організмів відіграє здатність молекул білків до денатурації та ренатурації?
  2. Які основні біологічні функції білків?
  3. Що таке ферменти і біокаталіз?
Картка №10
  1. Які функції виконують ферменти?Що це таке?
  2. Рухова і захисна функція білків.
  3. На  яких властивостях білків грунтується здатність організмів сприймати подразники?

Картка №11
  1. РНК та її види.
  2. Типи нуклеотидів  ДНК і РНК
  3. Яка структура молекули АТФ? У чому полягає її роль?
Картка №12
  1. Які типи нуклеїнових кислот вам відомі? Опишіть і розшифруйте їх докладно.
  2. У яких процесах беруть участь молекули РНК?
  3. Що таке триплет? Що таке антикодон?

 Картка № 13
  1. Скільки ланцюгів ДНК у клітинах прокаріотів?
  2. Принцип комплементарності.
  3. Що таке ген і геном? Різновиди генів.


Картка № 14
  1. Прокаріоти і еуакріоти.
  2. Транскрипція: що це, як відбувається, її значення?
  3. Структурні і регуляторні гени, їх властивості і функції.
Картка № 15.
  1. Яка просторова структура молекули ДНК?
  2. Які групи біологічно активих речовин вам  відомі?
      3.    Гормони і нейрогормони.

Картка № 16
  1. Чому при нестачі вітамінів в організмі людини спостерігається порушення обміну речовин?
  2. Що таке медіатори? Їх роль в організмі.
  3. Що таке біологічна активність, специфічність?

Картка №17
1.Як можна визначити вплив на організм людини нестачі певного вітаміну?
2.ЗАДАЧА. Дослідження показали, що 24% загальної кількості нуклеотидів даної молекули  іРНК
припадає на гуанін (Г), 38% - на урацил (У),
22% на цитозин(Ц), та 16 % на аденін (А).
Визначте відсотковий вміст нітратних основ  молекули ДНК, на якій була синтезована дана молекула  іРНК.

Картка №18.
  1. Які типи нуклеїнових кислот вам відомі? Опишіть і розшифруйте їх докладно.
  2. Які основні біологічні функції білків?
  3. ЗАДАЧА.
Один з ланцюгів молекули ДНК має такий вигляд: ГЦГ ГГТ ГГА ТАА ЦТА ГЦЦ.
Який вигляд матиме другий ланцюг цієї молекули ДНК, синтезований під час  реплікації?

Картка № 19
1. РНК та її види.
2. Ренатурація – це...
3.ЗАДАЧА
Молекула іРНК складається з такої послідовності нуклеотидів:УЦЦ ГАА ЦГА УУГ УЦГ ЦЦГ ГАУ. Якою буде будова молекули ДНК, на одному з ланцюгів якої була синтезована дана молекула іРНК?

Картка № 20
  1. Транскрипція це-
  2. Що таке амінокислоти? Скільки їх існує у природі? Наведіть декілька прикладів.
  3. ЗАДАЧА.Ланцюг молекули ДНК
Містить 34% гуаніну, 26% цитозину, 25% тиміну та 15% аденіну.Яким буде відсотковий вміст нуклеотидів молекули і РНК, що була синтезована на цьому ланцюзі молекули ДНК?

Картка № 21
  1. Реплікація – це...
  2. Вуглеводи, їх різновиди і функції.
  3. Скільки амінокислот кодує молекула
іРНК, синтезована на ділянці молекули ДНК, що складається з таких нуклеотидів: ААГ ТЦА ГЦА ЦТЦ ЦАА АТТ ?

Картка №23
  1. Трансляція – це
      2. Що таке ліпіди? Які їх властивості
      і функції у живих організмах?
3. ЗАДАЧА. Відомо, що молекула  іРНК складається з 1535 нуклеотидів.Зі скількох амінокислотскладатимуться білки, які кодуються цією молекулою іРНК,якщо відомо, що серед її триплетів є один триплет УАА і два УГА?
Картка № 22  ( на 5  балів)
1. Установіть відповідність між біополімерами та їх мономерами:
А полісахариди      1.Жирні кислоти
Б  білки                   2.Нуклеотиди з тиміном
В  ДНК                    3.Амінокислоти
Г  РНК                  4.Нуклеотиди з урацилом
                               5.Моносахариди
Картка №24
1.Вода становить в організмі ( в середньому)
 А)70%      Б)20%
 2.Рослинні жири
А) тверді     Б) рідкі
3.Целлюлоза це компонент клітин:
 А) рослин   Б) тварин
 4.Хлоропласти містяться у клітинах :
 А) рослин   Б) тварин   В) грибів        
5. Хромосоми в клітинах еукаріотів  містяться    
А) в ядрі   Б) у цитоплазмі 
6.Тканини  рослин складаються з живих та мертвих клітин:   а)так;   б) ні.
  7.Гени розташовані:
А)у цитоплазмі;      Б)у хромосомі. 
8.У каріотипі чоловіка є статеві хромосоми :
А) ХУ,     Б) ХХ.

Картка № 25
1. ЗАДАЧА.Унаслідок дії шкідливого чинника зазнав змін один з ланцюгів молекули ДНК.Виявіть ділянку, що зазнала змін, якщо неушкоджений ланцюг молекулиДНК має вигляд: ААТ АГЦ ТТА ЦЦТ АГЦ, а молекула іРНК, якби вона була синтезована на ланцюзі ДНК, що зазнав змін, мала б такий вигляд: УУА ГГЦ УАЦ ГГА УЦГ. Встановіть вигляд молекули ДНК після репарації.
2.ЗАДАЧА. Якою послідовністю нуклеотидів молекули іРНК кодується ділянка молекули білка такої будови: лізин-гліцин-цистеїн-глутамін-аспарагін-треонін? 
Картка № 26
1. Відтворити послідовність азотистих основ, яка має утворитися в процесі подвоєння (реплікації) молекули ДНК на базі полінуклеотидного ланцюга :                               
1)АТТ АТТ АТТ АТТ  ТТТ ТТТ АТЦ :
2) ТГА ААЦ ЦТА ААА ТГА ЦАЦ
2.ЗАДАЧАЯкою послідовністю нуклеотидів молекули іРНК кодується ділянка молекули білка такої будови: серин-гліцин-аспарагін-цистеїн-серин-лізин-валін-аргінін?
Картка № 27
1. Яка послідовність амінокислот кодується такою послідовністю нуклеотидів ДНК: АГЦ ААТ ЦЦА ГТЦ ТГЦ АТГ? Якою стане послідовність амінокислот, якщо внаслідок мутацій з цієї молекули випаде перший нуклеотид?
2. Принцип комплементарності.
3. Виріши тесові завдання:
1.Вода становить в організмі ( в середньому)
 А)70%      Б)20%
 2.Рослинні жири
А) тверді     Б) рідкі
3.Целлюлоза це компонент клітин:
 А) рослин   Б) тварин
 4.Хлоропласти містяться у клітинах :
 А) рослин   Б) тварин   В) грибів        


Картка № 28.
1.  Відтворити послідовність азотистих основ, яка має утворитися в процесі подвоєння (реплікації) молекули ДНК на базі полінуклеотидного ланцюга :                                1.Г) ТТТ ТТТ ТАТ АЦА ЦАЦ ЦГЦ ТАА
2. .  Відтворити послідовність азотистих основ, яка має утворитися в процесі подвоєння утворення і РНК на базі ДНК:
1.) ТАЦ АЦГ ЦТЦ  АТГ ГТА ЦЦТ ТГЦ
3 .  Відтворити послідовність нуклеїнових кислот, що закодовані іРНК, яка побудована на базі такої ДНК:
2) ТГА ААЦ ЦТА ААА ТГА ЦАЦ





Картка № 29
1.Навести приклади організмів , для яких вода є середовищем існування
2.Глюкоза у воді
А)розчинна    Б)нерозчинна
3.Назви науку ,яка вивчає клітини.
4.Прокаріоти мають ядро:                                                                       
А)так;      Б)ні                                                                                                                                    5.Віруси мають клітинну будову:
А)так     Б)ні.
6.У людини спосіб живлення :
А)автотрофний     Б)гетеротрофний
7.Молекула , що містить генетичний код , - це
А)білок     Б) ДНК.
8.Період розвитку організму від зиготи до смерті називається:
А) онтогенезом;    Б) філогенезом
9.Спадкова мінливість проявляється у нащадків:
А)так;    Б)ні.
10.Навести приклади рослиноїдних тварин.
11.Органи багатоклітинних організмів побудовані з тканин :   А)так;    Б) ні.
12. Екологія - це наука про:
А) тварин;    б)рослини;
В) зв’язки організмів між собою та навколишнім середовищем..





Картка  №  30 
1.Носіями генетичної інформації в організмі є речовини:
а)жири,   б) амінокислоти 
 2.Целлюлоза- це компонент клітин:
а) рослин,   б) тварин
3.Усі організми складаються з клітин: 
а) так,  б)усі, крім вірусів,  в)ні
4.Поверхневий апарат клітини  виконує функцію: а) транспортну, 
б) збереження спадкової інформації
5.Хлоропласти містяться у клітинах:
а) рослин, б)тварин, в) грибів
6.Віруси мають клітинну будову:
а) так,  б) ні
7.Тканини рослин складаються з живих і мертвих клітин:    а) так,   б) ні
8.У людини спосіб живлення :
а) автотрофний,   б) гетеротрофний
9.У каріотипі чоловіка єстатеві хромосоми: а) XY,  бXX
10.Фізичними мутагенами є:
а)віруси,  в)газ іприт
б)рентгенівське випромінювання,
11.Під час овогенезу утворюються:
а)сперматозоїди,  б) яйцеклітини
12.Екологія- це наука про:
а) тварин,  б)рослини, 
в)звязки організмів між собою та навколишнім середовищем.



Петриківський розпис

Назва цього виду народної творчості пішла від назви села Петриківка на Дніпропетровщині. У Петриківці дбайливо зберігають традиції розпису. Народні майстри і їхні вироби прославилися на весь світ.

Петриківський розпис виник задовго до появи християнства і грав роль оберегу. Люди вірили, що в красі є духовна сила, і тому вікна і двері будинків і навіть одяг обрамляли магічним орнаментом, який захищав господарів. Ця давня традиція орнаментики сотні років широко використовувалася в побуті українців, зокрема, у запорізьких козаків, і була популярна в поселеннях південних районів Приазов'я ... збереглася тільки в старовинному козацькому селі Петриківка.

Шкільна олімпіада з біологїї 9-10 клас

Шкільна  олімпіада з біологїї

Тести

  1. До бактерій належать збудники:
а) СНІДу,   б) енцефалопатії,   в) атипової пневмоніїї,   г) туберкульозу,   д) сибірки
      2.   Брунька- це:
а) частина стебла, що зимує, 
б) зачатковий пагін,  
в) частина пагона, що відповідає за наростання і галуження,  
г) система із зачаткових вузлів, міжвузлів та конуса наростання,
д) зачаткові листки
       3. Камбій є у стеблах:
а) однодольних,   б) дводольних,   в) мохів,   г) голонасінних,   д) у всіх переліченних
       4. Рослини, тривалість життя яких 35-30 днів:
а) епіфіти,   б) галофіти,   в) ефемери,   д) сапротрофи
       5. Лишайники здатні :
а) розмножуватись вегетативно
б) відновлюватись після повного висихання
в) поглинати азот та воду з повітря
г) руйнувати горні породи
д) все перелічене вірне
      

Контрольна робота з біології для 6 класу за 2 семестр

Текст завдань до семестрової контрольної роботи
з біології за ІІ семестр, 6 клас
1. Вказати генеративні органи рослини
А. квітка. Б. листок. В. корінь. Г. плід. 
2.  Назвати вид тканини, яка слугує для транспортування по рослині розчинених у воді поживних речовин
А. судини   Б. провідні тканини В. провідні пучки  Г. основна тканина.
3.  Для рослин якої родини характерна квітка з простою оцвітиною?
А. Пасльонові Б. Капустяні В. Лілійні Г. Розові.

4.  Установіть відповідність між зображеннями плодів і способами розповсюдження насіння.

ВІрші про тварин. КОТЁНОК

КОТЁНОК

С прохожих ветер шляпы рвал,
И холодом дышали лужи,
И он, заморыш, понимал,
Что никому совсем не нужен.

В последнем шансе бытия
От ног к ногам перебегая,
Кошачье плакало дитя,
Себя всем встречным предлагая.

Но топал мимо пёстрый люд,
И человеческие ноги,
Спеша домой, в тепло, в уют,
Его пинали - прочь с дороги!

- Смотри! Котёнок! Весь промок!
Он в луже, мамочка, утонет, -
Охрипший стонущий комок
Схватили детские ладони.

Котёнка девочка в момент
Себе под куртку водворила.
Так был исчерпан инцидент,
Так детство детство защитило.


Вітаю переможців районної олімпіади з біології 2016-2017 навчальний рік!

Вітаю переможців районної олімпіади з біології 2016-2017 навчальний рік!

3 місце в районній олімпіаді з біології 11 клас, Ребрина Катерина
3 місце в районній олімпіаді з біології 10 клас, Дика Дар'я
3 місце в районній олімпіаді з біології 9 клас, Дмітрієва Дар'я
1 місце в районній олімпіаді з біології 8 клас, Кривоносов Юрій
2 місце в районній олімпіаді з біології 8 клас, Затула Карина
2 місце в районній олімпіаді з біології 7 клас, Шокотько Анастасія

Дітки, ви просто молодці!

СПОДОБАЛАСЬ СТАТТЯ? ПОДІЛИСЬ З ДРУЗЯМИ!