Про затвердження Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти
Наказ
МОНмолодьспорт №329 від 13.04.11 року
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№329 від 13 квітня 2011 року
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р.
за №566/19304
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р.
за №566/19304
Про затвердження Критеріїв
оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти
оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти
Відповідно
до статті 34 Закону України "Про загальну середню
освіту", постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №778 "Про затвердження Положення про
загальноосвітній навчальний заклад" та з метою додержання державних вимог
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів наказую:
1. Затвердити Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти,
що додаються.
2. Департаменту загальної середньої та
дошкільної освіти (Єресько О.В.):
2.2. До 01.08.2011 розробити вимоги до
оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) з предметів інваріантної
складової навчального плану.
3. Розмістити цей наказ на офіційному
веб-сайті Міністерства та на освітньому порталі "Єдине освітнє
інформаційне вікно України".
4. Цей наказ набирає чинності з дня його
офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу
покласти на заступника Міністра Б.М.Жебровського.
Міністр
Д.В.Табачник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
13.04.2011 №329
Наказ Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
13.04.2011 №329
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р. за №566/19304
в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р. за №566/19304
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти
1. Ці Критерії визначають загальні
підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів (вихованців) (далі -
учні) у системі загальної середньої освіти та встановлюють відповідність між
вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах
відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2. Ці Критерії реалізуються в нормах
чотирьох рівнів досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1
та 2).
Перший рівень - початковий. Відповідь
учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про
предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця)
відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє
елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень - достатній. Учень
(учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити
основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних
ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням,
узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки.
Відповідь учня (учениці) правильна, логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує
власних суджень.
Четвертий рівень - високий. Знання учня
(учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати
їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена
вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і
відстоювати особисту позицію.
Кожний наступний рівень вимог вбирає в
себе вимоги до попереднього, а також додає нові.
3. За цими Критеріями оцінювання
здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи
учнів на уроках і вдома, а також за результатами перевірки навчальних досягнень
учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та фронтальне опитування;
письмової, зокрема самостійні та контрольні роботи, тестування; графічної,
зокрема робота з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами;
практичної, зокрема виконання різних видів експериментальних досліджень та
навчальних проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
При визначенні рівня навчальних досягнень
учнів враховуються:
·
характеристики відповіді: правильність, логічність,
обґрунтованість, цілісність;
·
якість знань;
·
сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
·
рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати,
синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
·
вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;
·
самостійність оцінних суджень.
4. Обов'язковому оцінюванню підлягають
навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної складової навчального плану
закладу.
У першому класі дається словесна
характеристика знань, умінь і навичок учнів. У наступних класах оцінювання
здійснюється за 12-бальною системою (шкалою) і його результати позначаються
цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального закладу може
надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів другого класу.
У випадку невідповідності рівня
навчальних досягнень учня (учениці) цим Критеріям позначається "не
атестований".
Особливості оцінювання навчальних
досягнень дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до
вимог чинного законодавства.
5. Заклад може використовувати інші
системи оцінювання навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевими
органами управління освітою. При цьому оцінки з навчальних предметів за
семестри, рік, результати державної підсумкової атестації переводяться у бали
відповідно до цих Критеріїв.
До інших систем оцінювання може
відноситися рейтингова система, яка сприяє формуванню ключових компетентностей
і створює можливості для:
·
підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;
·
розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на
кожному етапі навчального процесу;
·
підвищення об'єктивності оцінювання не лише протягом навчального
року, а й за весь період навчання;
·
градації значущості балів, які отримують учні за виконання різних
видів робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча робота, олімпіади,
виставки, конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні проекти,
діяльність в органах учнівського самоврядування, у соціально-корисних проектах
тощо).
З метою оцінювання індивідуальних
досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо - це накопичувальна система
оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати
власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують
рух в індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і
якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Таке оцінювання передбачає визначення
критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання
матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня
тощо.
Впровадження рейтингової системи
оцінювання та методу оцінювання - портфоліо здійснюється з урахуванням рекомендацій
МОНмолодьспорту.
Директор
департаменту загальної середньої
та дошкільної освіти О.В.Єресько
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
КРИТЕРІЇ оцінювання навчальних досягнень учнів основної й старшої школи
------------------------------------------------------------------
|Рівні навчальних|Бали| Вимоги до знань, умінь і навичок учнів |
| досягнень | | |
|----------------+----+------------------------------------------|
| I. Початковий | 1 |Учні розрізняють об'єкти вивчення |
| |----+------------------------------------------|
| | 2 |Учні відтворюють незначну частину |
| | |навчального матеріалу, мають нечіткі |
| | |уявлення про об'єкт вивчення |
| |----+------------------------------------------|
| | 3 |Учні відтворюють частину навчального |
| | |матеріалу; з допомогою вчителя виконують |
| | |елементарні завдання |
|----------------+----+------------------------------------------|
| II. Середній | 4 |Учні з допомогою вчителя відтворюють |
| | |основний навчальний матеріал, можуть |
| | |повторити за зразком певну операцію, дію |
| |----+------------------------------------------|
| | 5 |Учні відтворюють основний навчальний |
| | |матеріал, здатні з помилками й |
| | |неточностями дати визначення понять, |
| | |сформулювати правило |
| |----+------------------------------------------|
| | 6 |Учні виявляють знання й розуміння основних|
| | |положень навчального матеріалу. Відповіді |
| | |їх правильні, але недостатньо осмислені. |
| | |Вміють застосовувати знання при виконанні |
| | |завдань за зразком |
|----------------+----+------------------------------------------|
| III. Достатній | 7 |Учні правильно відтворюють навчальний |
| | |матеріал, знають основоположні теорії і |
| | |факти, вміють наводити окремі власні |
| | |приклади на підтвердження певних думок, |
| | |частково контролюють власні навчальні дії |
| |----+------------------------------------------|
| | 8 |Знання учнів є достатніми. Учні |
| | |застосовують вивчений матеріал у |
| | |стандартних ситуаціях, намагаються |
| | |аналізувати, встановлювати найсуттєвіші |
| | |зв'язки і залежність між явищами, фактами,|
| | |робити висновки, загалом контролюють |
| | |власну діяльність. Відповіді їх логічні, |
| | |хоч і мають неточності |
| |----+------------------------------------------|
| | 9 |Учні добре володіють вивченим матеріалом, |
| | |застосовують знання в стандартних |
| | |ситуаціях, уміють аналізувати й |
| | |систематизувати інформацію, використовують|
| | |загальновідомі докази із самостійною і |
| | |правильною аргументацією |
|----------------+----+------------------------------------------|
| IV. Високий | 10 |Учні мають повні, глибокі знання, здатні |
| | |використовувати їх у практичній |
| | |діяльності, робити висновки, узагальнення |
| |----+------------------------------------------|
| | 11 |Учні мають гнучкі знання в межах вимог |
| | |навчальних програм, аргументовано |
| | |використовують їх у різних ситуаціях, |
| | |уміють знаходити інформацію та |
| | |аналізувати її, ставити і розв'язувати |
| | |проблеми |
| |----+------------------------------------------|
| | 12 |Учні мають системні, міцні знання в обсязі|
| | |та в межах вимог навчальних програм, |
| | |усвідомлено використовують їх у |
| | |стандартних та нестандартних ситуаціях. |
| | |Уміють самостійно аналізувати, оцінювати, |
| | |узагальнювати опанований матеріал, |
| | |самостійно користуватися джерелами |
| | |інформації, приймати рішення |
------------------------------------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар