субота, 19 жовтня 2019 р.

Завдання 1 етапу (районного) міської олімпіади з біології для 9 класу, 2019-2020 навчальний рік.

Завдання 1 етапу (районного) міської олімпіади з біології для 9 класу, 2019-2020 навчальний рік.

Завдання для 9  кл.                                   
                        Тестові завдання групи А  (одна правильна відповідь).
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який з запропонованих варіантів відповідей є правильним.   (Кожна відповідь оцінюється -1 бал)       Бажаємо успіху!
1. Плід яблуко утворюється з:а) чашолистиків та пелюсток;   б) квітколожа;  в) стінок зав’язі;  г) основи тичинок.
2. На який процес життєдіяльності рослин, в першу чергу, суттєво вплине нестача магнію у мінеральному живленні? а) дихання; б) транспірація; в) фотосинтез;             г) кореневе живлення; д) проростання.
3. Визначте, який гриб викликає потемніння та загнивання бульб картоплі:                  а) трутовик; б) сажка; в) ріжки; г) фітофтора
4. Гаметофіт Папоротеподібних називається:  а) передросток;   б) стробіл;  в) заросток; г) вайя;   д) сорус

5. Найінтенсивніше фотосинтез відбувається у: а) судинно-волокнистих пучках;         б) стовпчастих клітинах; в) клітинах-замикачах продихів; г) шкірці; д) кутикулі.
6. Назвіть тварину, у якої відсутня порожнина тіла: а) медична п’явка; б) дощовий черв’як; в) печінковий сисун; г) аскарида людська
7. Тварина, в організмі якої паразит розмножується статевим шляхом, називається:     а) резервуарним хазяїном; б) проміжним хазяїном; в) остаточним хазяїном; г) носієм
8. «Подвійне дихання» у птахів здійснюється за рахунок наявності: а) додаткової пари легень; б) збільшеного в порівнянні з іншими тваринами легеневого об'єму; в) спеціалізованих виростів кишечника; г) повітряних мішків
9. У представників яких рядів ссавців відсутні ікла: а) зайцеподібні; б) хижі; в) ластоногі; г) примати.
10. Паразитичною комахою з неповним метаморфозом є: а) блоха собача; б) воша головна; в) малярійний комар;     г) коростяний свербун
11. Мітральний клапан попереджає зворотній рух крові з: а) лівого передсердя у лівий шлуночок; б) правого передсердя у правий шлуночок; в) лівого шлуночка у ліве передсердя; г) правого шлуночка у праве передсердя; д) аорти у лівий шлуночок
12. Саркомери містить: а) епітеліальна тканина; б) нервова тканина; в) власне сполучна тканина; г) кісткова тканина; д) скелетна м’язова тканина.
13. З’ясували, що гриби, як і люди, вміють «засмагати». Якщо гриб отримує достатню кількість сонячного світла — він починає виробляти певний вітамін, від ступеня концентрації якого залежить колір шапинки гриба. Укажіть цей вітамін:  а)вітамін D (кальциферол)  б) вітамін С (аскорбінова кислота)   в)вітамін А (ретинол)   г)вітаміни групи В
14.Антитіла є фактором: а) вродженого клітинного імунітету; б) набутого клітинного імунітету; в) вродженого гуморального імунітету; г) набутого гуморального імунітету.
15. Мозковий череп складається із багатьох кісток, а не суцільного окостеніння тому що … а) це зменшує масу черепа б) це збільшує стійкість черепа до механічних пошкоджень в) суцільний кістковий череп не може рости г) скелетні м'язи голови при скорочені збільшують навантаження не на весь череп, а лише на його окремі фрагменти
16. Синапс – це: а) дві хроматиди; б) цитоскелет рослинної клітини; в) контакт між рослинними клітинами; г) контакт між двома нервовими клітинами; д) контакт між двома м’язовими клітинами
17. Головним білком мікротрубочок є … а) актин  б) міозин  в) тубулін  г) кератин
18. Як називається однакова у всіх ділянка тРНК з послідовністю ЦЦА і вільною ОН-групою, що є місцем прикріплення відповідної амінокислоти:  а) антикодон;               б) акцепторна;     в) кодон;      г) інтрон
19. Вибрати послідовність нітратних основ, яка має утворитись в процесі реплікації молекули ДНК на базі ланцюга – АЦТ ТТГ ГАТ: а) ТГА ААЦ ЦТА; б) ТГА АЦЦ ЦТГ; в) ТГА ААЦ ЦТГ; г) ТГА ААЦ ЦГГ
20. Пептидний зв’язок утворюється між … а) двома аміногрупами амінокислот б) двома карбоксильними групами амінокислот в) аміногрупою та карбоксильною групою амінокислот    г) SH−групами цистеїну
Тестові завдання групи Б. (У завданнях цієї групи варіантів відповідей правильним можуть бути від одного до п’яти.)
1. Рослина роду Philcoxia за допомогою підземних листків з клейкою поверхнею ловить ґрунтових нематод. Спіймані тварини слугують для рослини джерелом:           а) води; б) кисню; в) вуглекислого газу; г) Нітрогену і Фосфору; д) крохмалю
2. Однодольними рослинами є:  а) кульбаба;    б) квасоля;  в) конвалія;  г) капуста; д) ковила
3. Які з названих продуктів виготовляють без участі бактерій та грибів?                       а) хліб; б) мармелад; в) сир; г) оцет яблучний; д) виноградний сік
4. Процес зневоднення рослин супроводжується: а) посиленням випаровування води; б) посиленням фотосинтезу; в) посиленням поглинання азоту; г) закриттям продихів; д) послабленням дихання
5. Основними ознаками дводольних рослин є: а)           мичкувата коренева система
б)        зародок з двома сім’ядолями в)            сітчасте жилкування  г)    стебло з провідними пучками без камбію    д)       стебло з провідними пучками із камбієм
6. У членистоногих може бути: а) 1 пара вусиків; б) 2 пари вусиків; в) 3 пари вусиків; г) 4 пари вусиків; д) жодної пари вусиків
7.Линяють у дорослому стані представники: а) нематод; б) ракоподібних;    в) комах; г) павукоподібних; д) черевоногих молюсків.
8. Органи бічної лінії трапляються у представників: а) хрящових риб; б) кісткових риб; в) земноводних; г) плазунів; д) птахів.
9. Кліщів відносять до класу Павукоподібні через наявність у них: а)фасеткових очей; б) чотирьох пар кінцівок; в) хітинового екзоскелету; г) хеліцер; д) зелених залоз.
10. З'ївши заражену рибу, людина може заразитися захворюванням, збудником якого є: а) стьожак широкий;  б) котячий сисун;  в) печінковий сисун; г) ехінокок; д) трихінела.
11. Сіра речовина нервової системи утворена переважно: а) дендритами;  б) аксонами; в) тілами нейронів;  г) нейроглією; д) синапсами.
12. Першим сигналом недостатнього вмісту води в організмі людини є відчуття спраги, що виникає при збудженні відповідного центру в: а) таламусі; б)мозочку;      в) гіпоталамусі; г) довгастому мозку
13. У людини з пораненням легені спостерігається часткове його спадіння (пневмоторакс). Пошкодження якої частини легені спричиняє такий стан: а)альвеол; б) бронхів;   в) листків плеври;   г) трахеї;    д) діафрагми
14. Шляхами передачі вірусу кору є: а) аерозольний; б) фекально-оральний;                в) парентеральний; г) статевий; д) трансмісивний (за допомогою членистоногого переносника).
15. Дія яких з перелічених гормонів приводить до підвищення концентрації глюкози в крові? а) інсулін; б) глюкагон; в) інтерферон; г) адреналін; д) пепсин.
16. Основними функціями лізосом є: а) синтез ліпідів; б) перетравлення непотрібних решток;  в) утворення субодиниць рибосом;  г) розщеплення захоплених часток;        д) синтез білків.
17. Азотистими основами, що містять аміногрупи, є:  а) тимін;  б) гуанін;  в) аденін;   г) цитозин; д) урацил.
18. Які зі структур є обов’язковими для бактеріальних клітин? а) джгутики;                б) капсули; в) фімбрії; г) клітинна стінка;  д) цитоплазматична мембрана.
19. 5 млн. років тому в саванні лежить свіжий, але вже об'їдений труп буйвола великих розмірів. Хто з наведених тварин зможе з'їсти кістковий мозок із стегнової кістки? а) гриф; б) златокріт; в) лев; г) гієна; д) австралопітек.
20. Укажіть біологічні системи, здатні до саморегуляції:  а) популяція в дикій природі; б) порода тварин;  в) поле пшениці;  г) екосистема
   Тести групи В.
1. Установіть відповідність між типами коренів щодо субстрату та рослинами, яким вони притаманні:
1) підземні;                                           а) тропічна орхідея;
2) водні, або плаваючі; ;                     б) мох сфагнум
3) повітряні;                                         в) подорожник
 4) корені-присоски;                            г) ряска;
                                                              д) омела
2. Встановіть відповідність між рослинами та типом суцвіть.
1
Смородина,черемха, люпин
А
Зонтик
2
Цибуля, вишня, часник
Б
Волоть
3
Бузок, виноград
В
Кошик
4
Жито, пшениця
Г
Китиця
5
Соняшник, айстра, кульбаба
Д
Складний колос


Е
Головка
3. Установіть відповідність між представником (1–4) і типом (А–Д), до якого він належить.
1 актинія кінська                        А Членистоногі    
2 аскарида людська                    Б Молюски   
3 п’явка медична                        В Кишковопорожнинні   
4 кліщ іксодовий                        Г Круглі черви         
                                                    Д Кільчасті черви
4. Знайдіть відповідність між гельмінтами та їх проміжними хазяїнами:
1) печінковий сисун                 А) молюск бітинія, коропові риби
2) котячий сисун                      Б) людина, рослиноїдні свійські тварини
3) ехінокок                               В) рачок циклоп, прісноводні риби
4) стьожак широкий                Г) свиня
                                                 Д) молюск малий ставковик
5.  Установіть відповідність між відділами головного мозку та функціями, які вони виконують.
1. Великі півкулі;        A) Керує роботою внутрішніх органів;
2. середній мозок;      Б) регулює координацію рухів;
3. довгастий мозок;    B) виконує рефлекторну та провідникову функцію;
4. мозочок.                  Г) відповідає за тонус м’язів;
                                   Д) регулює діяльність залоз внутрішньої секреції
6. Установіть відповідність між описом явища та його назвою:
1  зображення предмета фокусується на сітківці                   А нормальний зір           
2  зображення предмета фокусується перед сітківкою          Б   короткозорість
3  зображення предмета фокусується за сітківкою                    В   далекозорість
4  зображення не фокусується через деформацію рогівки        Г   акомодація
5  зміна кривизни   кришталика внаслідок скорочення
    або послаблення війчастого  м’яза                                          Д   астигматизм
7.  Установіть відповідність між методами, які використовують під час вивчення біології, та їх характеристикою.
1. Спостереження           А. Метод дослідження у польових чи лабораторних умовах.
2. Опис                             Б. Науковці співставляють один об’єкт (процес, явище)
3. Порівняння                       з  іншим,    виявляючи риси подібності і відмінності.
4. Експерименти              В. Дослідники описують об’єкти і явища живої природи.
                                           Г. Найпоширеніший метод дослідження живої природи,
                                              коли дослідник стежить за розвитком подій і не впливає
                                              на їхній перебіг
8. Встановіть відповідність між відкриттями в галузі клітинної біології та їх авторами:
1) Створили першу клітинну теорію                                 А) М. Шлейден, Т. Шванн
2) Відкрив мікротільця, лізосоми, їх роль у клітині        Б) К. де Дюв
3) Вперше описав ядро у клітинах рослин                       В) Р. Броун
4) Відкрили та описали мітохондрії                                  Г) Р. Альтман, К. Бенда
                                                                                              Д) Р. Гук, А. Левенгук
9. Встановіть відповідність між компонентами клітини прокаріот та їх функціями:
1) Нуклеоїд                     А) Синтез білків
2) Рибосоми                    Б) Клітинне дихання, синтез АТФ, азотфіксація
3) Мезосоми                    В) Збереження та реалізація спадкової інформації
4) Зовнішня мембрана   Г) Бар’єрна, формування вигинів, пухирців.
                                         Д) Захист, збереження форми клітини
10. Встановіть відповідність між назвами біологічно активних речовин організмів та групою, до якої вони належать:
 1. Алкалоїди                                    А) Аскорбінова кислота, рибофлавін
 2. Вітаміни                                      Б) Атропін, нікотин
3. Антибіотики                                В) Пеніцилін, цефтриаксон
4. Гормони                                       Г) Гістамін, серотонін
                                                        Д) Адреналін, соматотропін


Завдання з відкритою відповіддю.  Відповідь обгрунтуйте
1.      Гормон росту людини (соматотропін) — білок, що містить 191 амінокислоту.  Скільки кодуючих нуклеотидів і триплетів входить до складу гена соматотропіну?
2.Ще в Давньому Вавилоні вважали, що печінка є органом злості. Це уявлення зберігалося протягом багатьох століть. Як із сучасних наукових позицій можна пояснити цю помилкову думку?

Немає коментарів:

Дописати коментар

СПОДОБАЛАСЬ СТАТТЯ? ПОДІЛИСЬ З ДРУЗЯМИ!