Сучасне життя наповнене бурхливим розвитком
високих наукових технологій, надзвичайними темпами і ритмами, які значно
впливають на наш побут і спосіб життя. І тим цінніший інтерес до національного
коріння, до витоків, традицій, етнічних особливостей, які лежать в основі нашої
національної самобутності. Сьогодні питання національного відродження особливо
актуальне, адже побудова сильної сучасної незалежної держави неможлива без
міцного національно — історичного фундаменту, значною складовою якого є
історично сформовані національні символи.
Віночок, сплетений з квіточок і трав,
оздоблений яскравими стрічками, — один з найдавніших українських символів.
Образ української дівчини неможливий без гарно увінчаної квітами голови. Та
мало хто сьогодні знає, що це не тільки чудова прикраса, яка формує естетичний
зовнішній вигляд юної українки, а перш за все — важливий елемент — символ
українського життя. Тож дана тема є актуальною ще й тим, що в період цього
відродження все ще простежується багато білих плям у вивченні традицій
українського вінкоплетення, застосуванні цієї національної прикраси у
різноманітних народних обрядах, трактуванні символічно-оберегового значення
усього вінка та окремих його складових; невігластва у підборі квітів, стрічок
та інших матеріалів для вінків, ігнорування вікових традицій у створенні вінків
для різних вікових категорій та обрядів тощо.
Символіка давньослов’янського вінка
Історія вінка починається у глибокій
давнині. За стародавнім віруванням предків через вінок приходили у наш світ
безсмертні душі з потойбіччя. Згадка про вінки сягає шумерської культури
(ХІІ-ІІІ ст. до н.е.).
Нащадками шумерів були представники
культури шнурової кераміки, які мешкали на території сучасної України в XV-XIV
ст. до н.е. і залишили у спадок слов’янам деякі символи. Серед них знак
міфічної шумерської богині Інанни — Іштар, який означає «ясне небо» і
складається з круглого вінка — кола з вплетеною в нього стрічкою, яка створює
два кінці, та шестипроменевої зірки в центрі . Він зображений і на саркофазі
Ярослава Мудрого в Софії Київській (ХІІ ст.). Є всі підстави вважати, що
український вінок із стрічками — спрощений знак Інанни, що начебто стверджує
побажання «ясного мирного неба» над головою того, хто його носить. Це оберіг
від усього поганого і недоброго.
На українській землі вінок також відомий
здавна. На найдавніших зображеннях жінки–Богині вона у головному уборі з
квітів, трав, зілля та гілля. Наші предки усвідомлювали, що «головою» вони
розуміють навколишній світ і впливають на нього, тому за допомогою головних
уборів і вінків прагнули захистити себе від зурочення та інших злих чар,
забезпечити добробут родини.
Термін «вінок» є збірним
поняттям, майже в кожному етнографічному районі він мав іншу назву.
Крім
загальнослов’янських — вінок, вянок, перев’язка, чільце з ХІХ-поч. ХХ ст.
побутували такі назви як: коробуля, лубок (Поділля), теремок (Чернігівщина),
капелюшиня, фес (Буковина), корона, перта(Закарпаття), цвіток, квітка
(Наддніпрянщина), косиця, плетінь (Гуцульщина), коруна (Лемківщина), гібалка
(Переяславщина, Подніпров’я). Гуцулки носили вінкоподібне чільце — нанизані на
дріт або ремінець мідні пластинки у формі пелюсток, а буковинки — коди —
вінкоподібні прикраси, що кріпилися на тімені й пишно піднімалися вгору,
волосся при цьому розпускалося.
Немає коментарів:
Дописати коментар